بروبچ کرمانشاه

همه چیز درباره کرمانشاه

بروبچ کرمانشاه

همه چیز درباره کرمانشاه

گیلانغرب و جاذبه های دیدنی و گردشگری آن

کرمانشاه - شهرستان گیلان غرب در غرب استان کرمانشاه بین 33 درجه و 49 دقیقه تا 34 درجه و 28 دقیقه عرض شمالی و 45 درجه و 51 دقیقه تا 46 درجه و 37 دقیقه طول شرقی نسبت به نصف النهار گرینویچ واقع شده‌است.

کرمانشاه - شهرستان گیلان غرب در غرب استان کرمانشاه بین 33 درجه و 49 دقیقه تا 34 درجه و 28 دقیقه عرض شمالی و 45 درجه و 51 دقیقه تا 46 درجه و 37 دقیقه طول شرقی نسبت به نصف النهار گرینویچ واقع شده‌است.
به گزارش ایرنا، این شهرستان از شمال به شهرستانهای سر پل ذهاب، و قصر شیرین از جنوب به شهرستان ایوانغرب، از شرق به شهرستان اسلام آباد غرب و از غرب به شهرستان قصر شیرین محدود می‌شود.
ارتفاع این شهرستان 800متر از سطح دریا می‌باشد. فاصله گیلان‌غرب تا تهران 700 کیلومتر، تا مرکز استان 140 کیلومتر، تا شهرستان اسلام آباد 90 کیلومتر، با شهرستان قصر شیرین 52 کیلومتر، با سر پل ذهاب 50 کیلومتر و با مرکز استان ایلام 120 کیلومتر می‌باشد
گیلانغرب یکی از شهرستان های زیبا و دیدنی و قدیمی استان کرمانشاه است که از شمال به شهرستان های سرپل ذهاب و قصر شیرین، از جنوب به استان ایلام، از شرق به شهرستان اسلام آباد غرب و از غرب به شهرستان قصر شیرین محدود می‌‌شود.
شغل اصلی مردم گیلانغرب به خاطر موقعیت خاص آب و هوایی منطقه و همچنین زمین‌های حاصلخیز، کشاورزی و دامداری است.
شهرستان گیلانغرب از نواحی استان کرمانشاه است که در نوشته های تاریخی نیز به کرات از آن نامبرده شده است .
خرابه های روستای گیلان در منتهی الیه جنوب جلگه کرمانشاه بر سر راه کرمانشاه به بغداد قرار دارد . این خرابه ها که به شکل امنیتی ساخته شده اند . در این تپه ها آجرهای بزرگ به سبک بابلی و به تعداد زیاد پیدا شده که نشانه هایی از قدمت تپه ها هستند و احتمالاً آتشکده های بزرگ مربوط به مغها بوده اند که در دوره اشکانیان به یکی از خدایان محلی اختصاص داشته است .
شهرستان گیلان غرب محل سکونت ایل بزرگ کلهر است و از گذشته های دور ، خوانین کلهر زمستانها را در این منطقه سر می کردند.
تا پیش از سال 1362 به صورت بخشی مستقل از توابع شهرستان اسلام آباد غرب بوده که از این سال با توجه به ویژگی های سیاسی، اجتماعی به شهرستان ارتقاء یافت و دارای فرمانداری گردید.
در باره تاریخ پیدایش شهر اطلاعات کامل و جامعی در دست نیست اما بنابر اظهار نظر بزرگان از اواخر دوره قاجار این منطقه دارای تجمع سکونت و شهرداری بوده‌است اما سرزمین گیلان غرب از گذشته‌های بسیار دور به عنوان یکی از مراکز زندگی ایلی بشمار می‌آمده است.
این شهرستان با شهرستان ایوان در استان ایلام از لحاظ گویش و فرهنگ مردم شباهت بیشتری دارد و مردمانی شجاع و خونگرم در آن ساکنند. پس از بازدید رضا خان از این منطقه به دلیل وجود رود خانه‌ها و همچنین چشمه‌های فراوان و سرسبزی این منطقه دستور داد نام آن را به گیلان غرب تغییر دهند.
شهر گیلان غرب به دلیل وجود درختچه? مورت که یکی از درختچه‌های مقدس درایران باستان است از دیرباز محل عبادت زردشتیان بوده‌است . به گونه‌ای که تازگی‌ها قصر و عبادتگاهی در شهر گیلان غرب از دل خاک بیرون کشیده شده‌است که به نظر می‌رسد متعلق به دوره? ساسانیان است.
شهرستان گیلانغرب از توابع استان کرمانشاه با وسعت دو هزار و367 کیلومتر و با جمعیت 70 هزار نفر که حدودا 20 هزار نفر آن در شهر و بقیه در روستا و مناطق عشایر نشین سکونت دارد.
این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و گواور می باشد و دارای 203 روستا می باشد که در غرب استان کرمانشاه واقع شده.
این شهرستان دارای 40 هزار و 186هکتار اراضی کشاورزی می باشد. این شهرستان دارای آب و هوایی معتدل بوده و به علت تنوع آب وهوایی در فصول سال دارای خاک حاصلخیز و هوای خوب و آب فراوان می باشد.
محصولات عمده کشاورزی آن عبارتند از: گندم - ذرت - جو - نخود -چغندر قند - آفتابگردان - برنج - لوبیا - عدس - صیفی کاری و...می باشد.
در بخش دام به علت وجود مراتع غنی و فرهنگ عشایری منطقه به صورت سنتی منطقه بیش از 450 هزار راس دام دارا د که بخش عمده ای از فراورده های دامی استان در کشور را تامین می نماید و علاوه بر این دارای معادن غنی گچ - زغال سنگ و...میباشد.
گیلانغرب در بخش هنری دارای انجمن های فعال ادبی نظیر شعر و خوش نویسی می باشد. از جمله شاعران توانای ای شهرستان می توان به سعید عبادتیان ،رضا موزونی،‌ پرویز بنفشی و...اشاره نمود.
گیلانغرب از نظر تاریخی در جنگ جهانی دوم توسط ارتش انگلیس بصورت موقت اشغال گردید و دارای ابنیه تاریخی نظیر تپه قله که در مرکز شهر قرار دارد که قدمت آن به تاریخ پیش از اسلام زمان جنگ میان ایران و روم برمی گردد.
قلعه مهرنگار اثر تاریخی دیگری می باشد که در جاده دهستان ویژنان قرار دارد که مربوط به دوران خسرو انوشیروان ساسانی می باشد.
گوردخمه فرهاد یا فرای کن در دهستان دیره که مربوط است به دوران هخامنشی که نام آن از یک داستان عاشقانه کهن مربوط به شیرین و فرهاد گرفته شده است.
اما اثر تاریخی دیگری خانه اربابی اشکانی می باشد که از سه بخش ویژه شامل بخش رسمی، تشریفاتی، بخش اداری و بخش خصوصی تشکیل شده است و مساحت آن 70 در 50 متر است و تکه سفالهای اشکانی تنها اشیایی بوده که باستان شناسان موفق به شناسایی آنها شده اند.
مردم گیلانغرب دارای دین اسلام مذهب شیعه شامل 90درصد مسلمان و شیعه و 10درصد فرقه اهل حق است که به زبان کردی کلهری تکلم دارند.
زیارتگاهایی که در این شهرستان قرار دارند شامل حضرت سلیمان در دهستان چله، دوازده امام در روستای گراویان، قدمگاه امام محمد باقر در روستای گورسفید، قدمگاه حضرت ابوالفضل در روستای کله جوب سفلی، چهل مرد در سراب مورت می باشد.
این شهرستان دارای جاذبه های گردشگردی طبیعی بسیاری از قبیل سراب گلین، سراب مورت، مله نی، قلاجه، دشت دیره، تنگه گلم ، میاندار و... است.
این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و گواور است و بخش مرکزی شامل دهستان های ویژه نان، دیره ، چله و حومه می باشد و بخش گواور نیز دارای دو دهستان حیدریه و گواور است که با مرکزیت شهر سرمست می باشد.
در فاصله 10 کیلومتری رو به طرف گورسفید در روستای قباسیاه قبرستانی وجود دارد که در این قبرستان یک سری قبرها آثار قدیمی وجود داردکه بر روی قبرها نقوشی دیده می شود .
همچنین قلعه ای در این شهر وجود دارد که بدان قلا گفته می شود و قدمت آن به زمان ساسانیان برمی گردد این قلعه که پس از گذشت سالها و خمپاره هایی که در هشت سال دفاع مقدس به صورت یک تپه خاکی بزرگ در آمده است آن جوری که از بزرگان و پیران شنیده می شود تا تا حدود پنجاه الی شصت سال پیش حتی برجک های آن سالم بوده است.
نام این ناحیه در گذشته عمله بوده است در زمان رضا شاه به واسطه شباهت جنگل های انبوه و وجود برنج زارهای آن به جنگل ها و برنج های گیلان نام آن به گیلان غرب تغییر یافت .
از افراد نام آور این دیار می توان به میرزا رضا کلهر خوشنویس بزرگ ایرانی ، فوزیه حیدرپور زنی که هفت عراقی را در جنگ با تبر کشت ،علیرضا گودرزی نویسنده کتاب ایل کلهر در دوره مشروطیت ?? شاعر و روزنامه نگار و مدیر سایت گیلانغرب امروز ،سعید عبادتیان شاعر ،پرویز بنفشی شاعر ،رضا موزونی شاعر ، جلیل آهنگرنژاد شاعر و روزنامه نگار و مدیر مسئول هفته نامه صدای آزادی ،کیوان مجردی والیبالیست ملی پوش سابق ایران ، کاوه رضایی فوتبالیست عضو تیم ملی نوجوانان و آقای گل آسیا اشاره کرد.
شهرستان گیلانغرب درآستانه فرا رسیدن ایام نوروز آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی و کاروان های راهیان نور است.
در نوروز 89، علاوه بر مهمان ‌سراهای شهرستان تعداد 6 مرکز اسکان و 20 تخته چادر گروهی با امکانات رفاهی لازم در سطح شهر گیلانغرب جهت استفاده مهمانان نوروزی و کاروان های راهیان نور در نظر گرفته شده است.
جبار فرامرزی فرماندار گیلانغرب گفت: در مبادی ورودی و خروجی شهرستان، اکیپ های امداد و نجات و راهنما مستقر خواهند شد.
وی افزود: مناطق عملیاتی و یادمان شهدای عملیات مطلع‌الفجر این شهرستان نیز بازسازی شده و تمهیدات لازم جهت ایجاد امکانات ضروری در نقاط مذکور اتخاذ شده است.
وی تصریح کرد: پیش‌بینی می ‌شود امسال سفرهای نوروزی و کاروان‌های راهیان‌نور به این شهرستان بیشتر از سال‌های گذشته باشد.
وی گفت: تهیه و توزیع بروشور، سی ‌دی و کتابچه از جاذبه‌های گردشگری، نقاط عملیاتی دوران دفاع مقدس و آثار تاریخی شهرستان، برپایی نمایشگاه بهاره جهت عرضه مایحتاج عمومی، کالا و مواد غذایی و برنامه‌ریزی به منظور فعالیت شبانه‌روزی دستگاه‌های خدمات‌رسان در ایام ورود مهمانان نوروزی از جمله برنامه‌های ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی در شهرستان گیلانغرب است.
گفتنی است، طبیعت زیبای سراب گلین، دشت دیره، میاندار گردنه قلاجه، سدهای مخزنی زاگرس و سراب گیلانغرب، یادمان شهدا و منطقه عملیاتی آوزین از جمله جاذبه های طبیعی و گردشگری شهرستان گیلانغرب است.
گیلانغرب در غرباستان کرمانشاه ، بالغ بر 65 هزار نفر جمعیت دارد.ک/4
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد